14 Nisan 1912 Titanic Faciası - Törehan Günlükleri

popüler yazılar

Home Top Ad

Post Top Ad

8 Nisan 2025 Salı

14 Nisan 1912 Titanic Faciası

 TITANIC'İN BATIŞI: TARİHİN EN TRAJİK DENİZ KAZALARINDAN BİRİ (14 Nisan 1912)


Titanic’in İnşası ve Teknik Özellikleri


Titanic, White Star Line şirketi tarafından devrim niteliğinde bir yolcu gemisi olarak inşa edildi. Gemi, 31 Mart 1909’da Belfast’taki Harland & Wolff tersanelerinde yapımına başlandı ve 2 Nisan 1912’de deneme seferine çıktı.


Uzunluğu: 269 metre


Genişliği: 28 metre


Ağırlığı: 52.310 ton


Hızı: 23 deniz mili (yaklaşık 42 km/s)


Mürettebat ve Yolcu Kapasitesi: 2.224 kişi (mürettebat ve yolcular)



Titanic, dönemin en gelişmiş güvenlik önlemlerine sahip olduğu iddia edilen bir gemiydi. Gövdesi çelik perçinlerle birleştirilmişti ve 16 su geçirmez bölmeden oluşuyordu. Bu nedenle, gemi “batmaz” olarak tanıtılmıştı.



---


Titanic’in İlk ve Son Seferi



Titanic, 10 Nisan 1912'de İngiltere’nin Southampton limanından hareket etti. Rotası şu şekildeydi:


1. Southampton (İngiltere) – Ana kalkış limanı



2. Cherbourg (Fransa) – Yolcu alımı



3. Queenstown (Cobh, İrlanda) – Son durak ve Avrupa’dan ayrılış



4. New York (ABD) – Hedef varış noktası




Gemide 325 birinci sınıf, 285 ikinci sınıf ve 706 üçüncü sınıf yolcu vardı. Birinci sınıf yolcular arasında dönemin en zengin iş insanları ve sosyete mensupları bulunuyordu. En ünlü yolcular arasında:


John Jacob Astor IV (Amerikalı milyarder)


Benjamin Guggenheim (Sanayici)


Molly Brown (Sonradan “Batmayan Molly” olarak anılacak yardımsever)



Gemide ayrıca 900'den fazla mürettebat görev yapıyordu.



---


14 Nisan 1912: Buzdağına Çarpış ve Facia


Titanic, 14 Nisan 1912’de Atlantik Okyanusu’nda seyrederken, gece saat 23:40’ta (geminin saatiyle) bir buzdağına çarptı. Olayın gelişimi şu şekildeydi:


Saat 23:40: Gözcüler Frederick Fleet ve Reginald Lee, bir buzdağı tespit etti ve düdük çalarak dümen dairesine haber verdi.


Kaptan Edward Smith ve 1. Subay Murdoch, buzdağından kaçmak için gemiyi sancağa (sağa) kırdı ve makineleri geri almaya çalıştı. Ancak, Titanic'in devasa boyutu nedeniyle bu manevra zamanında tamamlanamadı.


Gemi, buzdağına sancak tarafından çarptı. Buzdağı geminin 5 su geçirmez bölmesini deldi.



Titanic'in tasarımına göre, 4 bölmesi su alırsa gemi batmıyordu, ancak 5. bölmeye de su dolunca geminin kaderi değişti.



---


Batış Anı: Kurtarma Çabaları


00:00 (15 Nisan) – Kaptan Smith, telsiz operatörlerine acil yardım çağrısı göndermelerini emretti. "CQD" (Come Quick, Distress - Acil Yardım Gerek) ve ilk defa "SOS" sinyalleri kullanıldı.


00:30 – Gemide panik başlıyor, ancak birinci sınıf yolcular güvertede sakin kalmaya çalışıyordu.


00:45 – İlk filika (No. 7) denize indirildi. Kapasitesi 65 kişi olmasına rağmen sadece 28 kişi bindirildi.


02:05 – Son filika (No. 16) da denize indirildi. Ancak hâlâ 1500’den fazla insan gemide mahsur kalmıştı.


02:17 – Titanic’in kıç (arka) kısmı yükselmeye başladı, çünkü gemi ortadan ikiye ayrılmak üzereydi. Bandocu Wallace Hartley ve orkestrası, "Nearer, My God, to Thee" adlı ilahiyi çalmaya devam etti.


02:20 – Titanic tamamen battı.




---


Kurtarma Operasyonu ve Kaybedilenler


En yakın gemi olan Carpathia, Titanic’in yardım çağrısını alarak 58 deniz mili (107 km) mesafeden yola çıktı ve sabah 04:00 civarında hayatta kalanları kurtarmaya başladı.


Toplamda 706 kişi kurtuldu, ancak 1.517 kişi hayatını kaybetti. 


Kaynaklar:

Resmi Soruşturma Raporları:

-British Wreck Commissioner's Inquiry (1912) İngiltere’nin Titanic kazası hakkındaki resmi raporu.

-Orijinal Telsiz Kayıtları:Titanic’in SOS sinyalleri

-Encyclopedia Titanica (www.encyclopedia-titanica.org)


ZELİHA KÖK

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Post Bottom Ad